مجله اینترنتی سرگرمی و محتوا

حکم شرعی کراوات چیست؟ نظر مراجع تقلید درباره بستن کراوات

۲۴ شهریور ۱۳۹۸

حکم شرعی کراوات و اصل پوشیدن کراوات و فسلفه آن و پیشینه و سابقه بستن کراوات از جمله مطالبی است که در این مقاله از کافه نبات به آن می پردازیم، همراه ما باشید.

معنا و منشأ پیدایش کراوات

لغت نامه دهخدا «کروا» را چنین معنی کرده است: « كروا.] ك ر[ رخنه گرفتن و وصل كردن دو چيز باشد، با هم .(برهان) ( آنندراج ).گرفتن رخنه و پيوند دو چيز را با هم .(ناظم الاطباء) كروات در انگليسي CRAVAT يا TIE خوانده مي شود».

لغت نامه ویسترز نیز این کلمه را یک لغت فرانسوی می داند که به معنی بند و یا شال گردنی است که دور گردن بسته می شود.

دیکشنری آکسفورد در معنی کراوات آورده است: « يك بند كوتاه و باريك كه بوسيله مردان به دور گردن بسته مي شود و در قسمت باز گردن، گره زده مي شود» حکم شرعی کراوات

گفته شده است که کروات می تواند همان صلیب باشد که ریشه بستنش به جنگ های صلیبی بر میگردد. طبق آنچه در کتب مذهبی و تاریخی آمده است، هنگام جنگ مسیحیان صلیبی را به خود می آویختند و پس از فتح سرزمین های اسلامی این صلیب را به عنوان نماد پیروزی خود یاد کرده و همراه نگاه می داشتند. پس از جنگ نیز صلیب به دلایل زیبایی شناختی به عنوان یک نماد روی پیراهن جنگجویان مسیحی وجود داشت و آرام آرام به عنوان یک پوشش رسمی برای کل مسیحیان در آمد.

در نهایت سران کشورهای غربی که عمدتا مسیحی بودند با توصیه و تشویق پاپ در آن زمان، این علامت صلیب را به صورت گردن آویز ازیقه استفاده کرده و به عنوان یک نماد رسمی معرفی کردند.

حکم شرعی کراوات

طبق نظر بسیاری از مراجع محترم بستن کراوات و یا پوشیدن دیگر لباس‌هایی که پوشیدن آن‌ها منجر به ترویج فرهنگ غربی شود، جایز نیست. هرچند اگر مردم فهیم ما فلسفه و منشاء پیدایش کراوات را بدانند هرگز خود اقدام به پوشیدن این نماد مسیحی در لباس هایشان نخواهند داشت. در دامه به بیان حکم شرعی کراوات از نظر مراجع محترم می پردازیم:

حکم شرعی کراوات
حکم شرعی کراوات

امام خمینی (ره)

حضرت امام خمینی در مورد بستن کراوات می فرمایند: «از آنچه شعار بیگانگان از اسلام است اجتناب كنید» (استفتائات)

حکم شرعی پیوند اعضا چیست؟ نظر مراجع تقلید درباره پیوند اعضا
بخوانید:

حضرت آیت الله خامنه‌ای (حفظه الله العالی)

آیت الله خامنه ای در مورد حکم شرعی کراوات معتقدند:«بستن كراوات و پاپیون چون تقلید و ترویج از فرهنگ مهاجم غیرمسلمین است، جایز نیست.» (مجله نصیحت، شماره ۱۵۴)

حضرت آیت الله گلپایگانی (ره)

كراوات شعار مسیحیّن است و بر مسلمین لازم است از آن اجتناب كنند. (مجمع المسایل)

حضرت آیت الله مكارم شیرازی (حفظه الله العالی)

با توجه به اینكه كراوات و پاپیون در محیط ما ترویج فرهنگ بیگانه محسوب می‌شود، استفاده از آن اشكال دارد. (استفتائات)

حضرت آیت الله بهجت (ره)

آیت الله بهجت بستن کراوات را خلاف احتیاط می داند. (استفتائات)

حضرت آیت الله تبریزی (حفظه الله العالی)

ایشان در خصوص حکم شرعی کراوات می فرمایند: برای مؤمن سزاوار نیست لباسی بپوشد كه او را از زیّ مؤمنین خارج كند. (استفتائات)

حضرت آیت الله فاضل لنكرانی (حفظه الله العالی)

ظاهراً كراوات اصلاً زیّ و شعار نصاری بوده و بهتر است، مسلمانان از آن بپرهیزند. (جامع المسایل ۱/۶۳۸)

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی (حفظه الله العالی)

كراوات و پاپیون در محیط ما ترویج فرهنگ بیگانه محسوب می‌شود، استفاده از آن اشكال دارد. (استفتائات)

مرحوم آیت الله تبریزی

برای مومن سزاوار نیست لباسی بپوشد که او را از زی مومنین خارج کند.

آیت الله حسینی شاهرودی (حفظه الله العالی)

ترکش بهتر است، بلکه اگر دلالت بر بی مبالاتی به دین بکند حتما ترک نمایند.

آیت الله سیستانی (حفظه الله تعالی)

حکم شرعی کراوات در نگاه حضرت آیت الله سیستانی چنین است: فی نفسه مانعی ندارد مگر این که عنوان ثانوی منطبق شود که مقتضی تحریم باشد.

آیت الله وحید خراسانی (حفظه الله العالی)

اگر كروات شعار غیر مسلمین حساب شود جایز نیست و اگر شعار آنان نباشد اشكال ندارد. و تشخیص موضوع به عهده خود مکلّف است.

در مورد حكم خريدن و پوشيدن كروات براى داماد سوال از مراع محترم شده است که پاسخ به شرح زیر است:

کلاه شرعی چیست و چه حکمی دارد؟
بخوانید:

آيات عظام امام، خامنه اى، مكارم و نورى: اگر باعث ترويج فرهنگ غرب شود، جايز نيست.

آيات عظام تبريزى، سيستانى و فاضل: براى مسلمان بهتر است، از لباسى كه باعث تشبه به غيرمسلمانان شود، اجتناب كند.

آيات عظام بهجت و صافى: بنابر احتياط، استفاده نكنند.

نظر حضرت آیت الله خامنه ای در این سوال که آیا استفاده از کراوات در شب عروسی اشکال دارد؟

چنین است: به طور کلی پوشیدن لباسهایی که پوشش و لباس غیر مسلمانان محسوب می‌شود و استفادۀ از آن ترویج فرهنگ منحط و معاند غربی محسوب می شود، جایز نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به سوالهای زیر در مورد حکم شرعی کراوات می فرمایند:

آیا استفاده از کراوات و پاپیون اشکال شرعى دارد و اگر شخص داماد براى شب عروسى از آن استفاده نماید حکم مسأله چیست؟

جواب: در حال حاضر و در کشور ما، این امر به عنوان شعار بیگانگان و همبستگى با آنها محسوب مى شود، از آن اجتناب کنید.

اگر در خرید عروسى براى ما کراوات بگیرند مى توانیم استفاده کنیم؟

جواب: با توجّه به این که در حال حاضر و در کشور ما، این امر به عنوان شعار بیگانگان و همبستگى با آنها محسوب مى شود، از آن اجتناب کنید. ولى در کشورهایى که جزیى از لباس مردم محسوب مى گردد، پوشیدن آن اشکالى ندارد.

حضرت آیت الله سیستانی پس از بیان حکم شرعی کراوات در پاسخ به پرسش های زیر چنینی فرمودند:

پرسش: فقها به حرمت پوشیدن حریر و ابریشم طبیعی خالص برای مردان فتوا می دهند، آیا یک مرد می تواند حریر و ابریشم آمیخته به جز آن را بر تن کند مثل کراوات. وانگهی بستن کراوات برای مردان به طور کلی آن هم از حریر خالص چطور است؟

پاسخ: بستن کراوات حتی اگر ابریشم و حریر خالص هم باشد حرام نیست زیرا به آن، لباس صدق نمی کند و ستر عورت با آن ممکن نیست و اما آنچه حریر و ابریشم خالص نیست و به غیر آن آمیخته است و حریر به آن گفته نمی شود، پوشیدن آن جایز است هر چند که با آن ستر عورت ممکن باشد.

احکام ذبح اسلامی چیست؟ آیا واقعا ذبح اسلامی بی رحمانه است؟!
بخوانید:
اگر این مطلب مفید است، آنرا به اشتراک بگذارید!
×

دسترسی سریع